חזרה לבלוג המילניום

דנסיטי סידן אמורפי

מהו סידן אמורפי?

סידן אמורפי הוא סידן שלא בצורה גבישית, אשר פותח על ידי חברה ישראלית בשם אמורפיקל. הסידן האמורפי מופיע בצורה חלקיקים קטנים יותר הנספגים טוב יותר במעי פי 2  מסידן קרבונט ומסיס פי 120 בהשוואה לקלציום קרבונט גבישי. דנסיטי (השם שנתין לסידן האמורפי) הוא בעצם סידן המופיע בצורת חלקיקים אמורפיים קטנים המעלים את רמת הספיגה שלו בגופנו, כיוון ששטח הפנים שלהם קטן יותר דבר המאפשר את מסיסות הסידן בצורה גבוהה יותר. הדבר הוכח במחקר קליני שנערך במרכז הרפואי סוראסקי ת”א בראשות של פרופ’ נחום ויסמן, שם נמצא כי ספיגת הדנסיטי במעי גבוהה פי 2 בנטילתו לאחר הארוחה בהשוואה לסידן מסוג קלציום קרבונט. וכן הראה כי נשים בגיל המעבר שספיגת הסידן שלהם הייתה נמוכה הפיקו תועלת רבה יותר בהעלאת יכולת ספיגת הסידן לאחר שנטלו דנסיטי לעומת הסידן מהדור הישן.

הסידן הוא מינרל חשוב מאוד ומאוד נפוץ בגופנו. הוא משתתף בתהליכים ביולוגיים רבים ההכרחיים לקיומנו, הוא קיים בכל היצורים החיים והוא חיוני לחיים תקינים. הסידן משמש לכיווץ והרפיה של שרירים וכלי דם ולהעברת אותות עצביים, הוא חיוני לתקשורת הבין תאית ולהפרשת ההורמונים בגוף. רוב רובו של הסידן אינו דרוש לפעילות היומיומית של האיברים השונים והוא מאוחסן בעצמות והשיניים (99% מכלל מאגרי הסידן בגוף), שם הוא משמש כתומך במבנה העצם והשן ובתפקודם השונים. רק 1% מכלל הסידן בגוף נמצא בדם לשם קיום הפעילויות המטבוליות השונות, רמת הסדין בדם מבוקרת כל הזמן ואינה משתנה, זאת כיוון שהגוף בעצם משתמש ברקמת העצם כמעין מאגר וכמקור לסידן בכדי לשמור על ריכוזים קבועים של סידן בדם, בעצם ובנוזל הבין תאי.

העצמות בגופנו עוברות כל הזמן תהליך של בניה ופירוק מחדש, סידן נספג בעצם ומשתחרר ממנה במקביל באופן קבוע. תהליך זה של בנייה ופירוק משתנה עם הגיל. בתקופות הגדילה של הילדות והנעורים קצב בניית העצם גובר על קצב פירוק העצם, ואילו בסביבות גיל 40-50, בעיקר אצל נשים לאחר גיל המעבר, תהליך זה משתנה וקצב פירוק העצם גובר על קצב בנייתה, דבר שיכול להוביל לדלדול עצם ולהגדיל את הסיכון לאוסטאופורוזיס ולשברים. מחסור בסידן לא מתבטא ישר בהתחלה, כיוון שהגוף משתמש במאגרי הסידן הנמצאים בעצמות, אך בהמשך יכול להוביל לסיבוכים ולגרום לתחושת נימלול באצבעות, פרכוסים ואפילו הפרעות בקצב הלב.

הסידן מהווה חלק חשוב מאוד מהתזונה היומיומית שלנו. כמות הסידן היומית המומלצת לאדם בוגר היא כ -1,000 מ”ג ביום בעוד שנשים בגיל המעבר צריכות להקפיד על כמות של כ- 1,500 מ”ג סידן ביום. חשוב לדעת כי קיימים במזון שאנו אוכלים מספר גורמים שיכולים לעכב את צריכת הסידן ביניהם זרחן, מגנזיום וברזל. כיוון שלא תמיד קיימת דרך לדעת בדיוק מהם רכיבי המזון אותם אנו צורכים ביחד עם הסידן, בתקופות מסוימות בחיים (בעיקר בגיל המעבר) מומלץ לצרוך תוספים של סידן שספיגתם מוכחת, כמו דנסיטי – הסידן האמורפי, בכדי להיות בטוחים כי אנו צורכים את כמות הסידן המומלצת בשבילנו.

דנסיטי- הסידן האמורפי, נוצר בעקבות התחקות אחר הסרטן הכחול, שנחשב למכונת סידן טבעית כיוון שמסוגל לייצר תוך שלושה ימים בלבד שריון חדש לגמרי (העשוי מסידן כמובן). יכולת זו של הסרטן הכחול מעוררת התפעלות רבה יותר אפילו, כאשר בוחנים את סביבת המחיה שלו – מים מתוקים דלים במינראלים. זאת בעקבות היכולת שלו לאגור ולייצר סידן אמורפי בצורה יעילה ולהשתמש בו בתהליך בניית השריון מחדש. חברת אמורפיקל הצליחה לחקות את מנגנון הייצור של הסידן האמורפי על ידי הסרטן הכחול, ולהשתמש בו כמקור לתוסף סידן ייחודי הנספג בצורה יעילה מאוד בגוף בצורת התוסף דנסיטי.

לסיכום:
דנסיטי נחקר במספר מחקרים קליניים ופרה- קליניים במרכזים רפואיים מובילים בארץ ונמצא כי בהשוואה לסידן מהדור הישן מסוג קלציום קרבונט, דנסיטי נספג בגופנו פי 2 בשל המבנה הייחודי שלו, דנסיטי נמצא כמסייע לשמירה על עצם חזקה ואף כיעיל במניעת שברים. הסידן האמורפי הפחית את שיעור דלדול העצם והעלה את שיעור בניית העצם בצורה טובה יותר לעומת הסידן מהסוג הישן.